• image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
Previous Next

Porady dla kierowców-czas na nowe wycieraczki

Kiedy należy wymienić wycieraczki? Pierwsze oznaki zużycia to najpierw pojedyncze smugi, które pojawiają się podczas deszczu na szybie. Po pewnym czasie jest ich coraz więcej, aż wycieraczka całkowicie opuszcza całe fragmenty szyby, pozostawiając na niej wodę. Jeśli pióro zaczyna się rozpadać, na szybie pojawiają się nieusuwalne rysy.

W sklepach mamy szeroki wybór wycieraczek, jak zatem wybrać te właściwe? Odpowiedź wydaje się być prosta.. A jednak...

Mówi Marek Godzieszka, dyrektor techniczny Auto-Boss:
"W piórach klasycznej konstrukcji znajdziemy przegub (w wycieraczkach płaskich zastąpiony jest przez elastyczną gumową szynę), mający za zadanie równomiernie dociskać do szyby gumę zgarniającą. Jakość tego elementu zależy od obróbki chemicznej, która ma na celu utwardzenie gumy oraz obniżenie oporów tarcia w kontakcie z szybą. Pióra wycieraczek o klasycznej konstrukcji (z przegubowym stelażem) kupujemy, kierując się ich długością. Na opakowaniu produktu znajdziemy listę modeli aut, do których jest on przeznaczony. Mimo wszystko warto wziąć ze sobą do sklepu stare wycieraczki. Zdarza się, że opisane jako pasujące do konkretnego auta piórka odbiegają długością od oryginalnych. Może również nie pasować sam zaczep mocowania pióra do ramienia wycieraczki. Wycieraczki płaskie są wyposażone w adaptery pasują do rozmaitych mocowań. W ofertach producentów znajdziemy płaskie pióra z mocowaniami zarówno do aut, które w takie wycieraczki były wyposażone fabrycznie, jak i do takich, które mają przegubowy stelaż".

"Pamiętajmy, że płaskie pióro, które da się przymocować do zwykłego ramienia wycieraczki nie oznacza, że jest to dobry wybór. Płaskie pióra lepiej przylegają do szyby niż statyczne, mają one jednak inne wygięcie niż pióra klasyczne. Ma to znaczenie po stronie pasażera - płaskie pióro będzie odstawać od mocno wygiętej szyby. W takim przypadku skutecznym i estetycznym rozwiązaniem jest pióro klasyczne, które potrafi lepiej dopasować się do szyby. Przede wszystkim należy kierować się zaleceniami producenta wyznaczającego modele, do jakich jest ona przeznaczona. Informację znajdziemy na opakowaniu lub w katalogu w sklepie. Coraz więcej samochodów jest jednak seryjnie wyposażonych w płaskie pióra wycieraczek. Jeśli zatem auto było fabrycznie wyposażone w płaskie pióra, to właśnie takie powinniśmy kupić przy wymianie.

Prawidłowa eksploatacja wycieraczek

Najważniejszym elementem piórka wycieraczki krawędź gumy, zwana żądłem. Element ten bezpośrednio styka się z powierzchnią szyby. Utrzymanie go jak najdłużej w odpowiednim stanie przedłuża żywotność pióra. Piórko wycieraczki wykonane jest z kauczuku - materiału podatnego na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne, a także na skrajne działanie warunków atmosferycznych (mróz i słońce).

Niewielu kierowców pamięta o tym, że gumowe elementy wycieraczek ulegają procesowi starzenia i (podobnie jak w przypadku opon) nie służy im długotrwały postój. Warto co pewien czas skontrolować stan wycieraczek i oczyścić elementy gumowe z brudu. Ważny dla ich żywotności jest też stan szyby: zanieczyszczenia i rysy przyspieszają ścieranie się gumki.

Piórom nie służy również wosk nakładany w myjniach automatycznych: po wizycie w myjni należy więc umyć i starannie odtłuścić szybę.

źródło: Auto-Boss