• image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
Previous Next

10. Mechanoskopia

Numery nadwozi samochodowych

Badanie mechanoskopijne numerów nadwozia pozwoli ustrzec się przed zakupem samochodu kradzionego. Badania wykonywane przy użyciu specjalistycznego sprzętu wykrywają przerobienie numerów nadwozia, przespawania (tzw. wstawki), a także pozwalają stwierdzić czy samochód miał wykonywane naprawy blacharskie i w jakim zakresie.

 

Badania lakierów

Często zachodzi konieczność ustalenia czy poszczególne elementy samochodu były malowane fabrycznie, czy też lakierowane w późniejszym okresie. Odpowiedzi na to pytanie udzieli badanie porównawcze płytek lakieru zebranych z poszczególnych elementów. Podobnie przy wypadkach drogowych, zwłaszcza połączonych z ucieczką z miejsca zdarzenia, jedyną możliwością identyfikacji pojazdu jest przeprowadzenie badania porównawczego drobin lakieru ujawnionych na miejscu wypadku z lakierem samochodu sprawcy.

Badania powypadkowe

Badania powypadkowe samochodów należą do badań interdyscyplinarnych. W zależności od potrzeb wykonuje się badania:
traseologiczne - określenie toru pojazdu na podstawie śladów przebytej przez niego drogi,
mechanoskopijne - określające, która część pojazdu miała kontakt z przeszkodą, w jakiej kolejności i zakresie,
fizykochemiczne - porównywanie substancji (w tym mikrośladów) zebranych z różnych miejsc w celu potwierdzenia lub wykluczenia ich wcześniejszego związku,
fotogramometria - sporządzanie szkiców miejsc zdarzenia na podstawie zdjęć fotograficznych oraz dokumentacji.

Po lewej obraz z mikroskopu skaningowego uszkodzonego żarnika żarówki samochodowej."Pokruszony" przełom świadczący o tym, że żarówka w trakcie uszkodzenia klosza nie świeciła się . Z prawej strony widzimy "stopiony przełom świadczący o tym, że żarówka w chwili uszkodzenia klosza świeciła się.